NS-medewerker weer over de schreef met antisemitisme

NS
Pixabay

Opnieuw is een medewerker van de Nederlandse Spoorwegen (NS) over de schreef gegaan inzake antisemitisme. Het ging om een callcentermedewerker die geen compassie toonde toen iemand opbelde om kond te doen van een antisemitisch incident in een trein. De NS-dame zei tegen de klant dat het ‘niet slim is om een keppel te dragen’. Nachshon Rodrigues Pereira van de Joodse gemeente Bendigamos berichtte erover op Facebook. Het Centraal Joods Overleg (CJO) heeft inmiddels een brief aan NS geschreven.

René Shevan van der Vlugt is een Syrische vluchteling. Afgelopen week deed hij mee met een actie van StandWithUs en maakte hij Stolpersteine schoon. Met een groepje reed hij per trein terug naar Utrecht. Iedereen droeg een kippa. Een man zonder mondkapje kwam agressief op hen af en schold onder andere kankerjoden’. De groep stond op en liep van weg, maar hij kwam achter hen aan.

‘Deze agressieve man begon hen te fotograferen en filmen terwijl hij de vreselijkste dingen riep. Omstanders deden niets. NS-medewerkers deden niks’, schrijft Rodrigues Pereira. ‘Shevan is nog steeds in shock en slaapt sindsdien slecht. Hij zal aangifte doen, maar heeft ook de Nederlandse Spoorwegen gebeld. Wat denk je dat de telefonische medewerkster zei? Dat het NIET SLIM is om een keppel te dragen’.

Rodrigues Pereira: ‘Na 76 jaar is het blijkbaar beleid dat Joden maar geen keppels moeten dragen in een trein en anders vragen ze er om om aangevallen te worden. Vrijwel iedereen begrijpt dat we de gruwelijke gebeurtenissen tijdens WOII moeten herdenken. Dat is de ene kant van de reden om te herdenken. De andere kant is dat we er vandaag de dag van moeten leren. En ook 76 jaar later is er helaas nog genoeg te leren. Never again!’

Anderen op Facebook sloten zich daarbij aan en deelden het bericht. ‘Gaven mensen maar net zoveel om de levende joden als om de vermoorde joden in WWII’, schreef Robin Hensens. ‘Wat een schande van de NS ze zouden toch wel iets geleerd hebbben, nee dus’, aldus Gerard Pool. Loes Citroen noemt het ‘diep triest’. ‘Leren ze het daar bij de NS ooit?’ schreef CJO-voorzitter Ronny Naftaniel algauw, doelend op eerdere anti-Joodse incidenten met NS-medewerkers. ‘We kunnen hier geen genoegen mee nemen’.

Het is niet de eerste keer dat het fout gaat bij NS. Vorig haar zong een conducteur van de Nederlandse Spoorwegen door de intercom van zijn trein het voetballied ‘Waar komen Joden vandaan’. Het gebeurde in de intercity van Tilburg naar Rotterdam. In de trein zouden voornamelijk carnavalvierders gezeten hebben. De NS sprak van ‘enthousiaste collega’s’, maar nam ook afstand van de conducteur en bood excuses aan. Ook in België ging het eerder fout.

Update:

Het CJO, de koepelorganisatie van Joods Nederland heeft inmiddels een brief geschreven aan de directie van NS. Voorzitter Naftaniel kaart daarin het incident aan. ‘Pas nadat ik op twitter aandacht voor dit gedrag vroeg, kwam er van @NS_online een reactie: “Hi Ronny, we nemen de klacht uiterst serieus. We treden zo snel mogelijk in contact met hem (de Syrische vluchteling) en zullen er alles aan doen om dit met alle zorgvuldigheid op te lossen. Als NS staan we zeker niet voor zulk gedrag in de trein en absoluut ook niet voor de reactie van een collega”. Intussen blijkt er inderdaad contact te zijn opgenomen met de Syrische vluchteling’.

Hoewel @NS_online in tweede instantie adequater reageerde, kan het CJO niet tevreden zijn met bovenstaande reactie alleen, aldus Naftaniel in de brief. ‘Het gaat om het tweede incident in ruim een jaar. Vorig jaar zong een conducteur door de intercom in een trein met carnavalvierders: “Waar komen de Joden vandaan”. Voor die uitlating werd later excuus aangeboden. Het niet-ingrijpen van de conducteurs afgelopen zondag, de reactie van de mevrouw in het callcentrum en de over Joden zingende conducteur doen ons afvragen wat voor een opleiding de NS medewerkers eigenlijk krijgen, voordat ze aan hun publieke taak beginnen’.

Naftaniel vraag zich in de brief af of NS-medewerkers wordt hen verteld wat antisemitisme en racisme zijn en hoe je daartegen moet optreden. ‘Onze concrete vraag aan u is: wat doet de NS aan interne voorlichting over Joden en over andere bevolkingsgroepen? Veroordelingen van bepaalde gedragingen achteraf zijn altijd te laat. Het kwaad is dan al geschied, de passagier geschokt. Beter is vooraf een korte cursus aan uw medewerkers aan te bieden over de diverse bevolkingsgroepen met hun specifieke eigenschappen, die de trein bevolken en hen eveneens duidelijk te maken dat het noodzakelijk is in te grijpen als er gediscrimineerd wordt’. Het CJO biedt hulp aan bij zo’n cursus.

Lees meer:
Racistische taal over Joden op trein tussen Antwerpen en Mechelen

Op de trein tussen Antwerpen en Mechelen was donderdagavond antisemitische taal te horen door de intercom. Niet een medewerker van de Belgische spoorwegen NMBS, maar vier jongeren maakten misbruik van het intercomsysteem. Het is nog onduidelijk hoe het heeft kunnen gebeuren.

Categorie:

Home » Nieuws » NS-medewerker weer over de schreef met antisemitisme