Scheermesjes per post? Ketjing!

Afbeelding met tekst: Om dubieuze claims te voorkomen is deze afbeelding verwijderd.

Kassa! moeten Mark Levine en Michael Dubin, de twee bedenkers van de Dollar Shave Club deze week hebben gedacht. De twee Joodse vrienden richtten nog maar vijf jaar geleden het bedrijf op nadat ze zich op een feestje in 2011 opwonden over de hoge prijs van scheermesjes. Het Amerikaanse bedrijf is nu voor één miljard dollar verkocht aan Unilever.

Het postorderbedrijf voor scheermesjes uit Venice, California,  kreeg grote bekendheid door opvallende reclameboodschappen op het internet. In 2012 ging de Youtube video “Our Blades Are F***ing Great,” van het bedrijf ‘viral’. Het werd maar liefst 22 miljoen keer bekeken.

Bij de aankondiging van de deal, maakte Unilever bekend dat Dollar Shave Club vorig jaar maar liefst 152 miljoen dollar wist om te zetten en in juni werd gewaardeerd op 615 miljoen dollar. Behalve scheermesjes verkoopt het bedrijf inmiddels ook andere styling- en verzorgingsproducten voor mannen, zoals scheercrème en zogenaamde ‘One Wipe Charlies’, billendoekjes gericht op de mannelijke markt.

Niche startups die zich richten op een direct-to-consumer model, zoals Dollar Shave Club, zijn een bedreiging voor het marktaandeel van traditionele consumer packaged goods (CPG) giganten zaols Procter & Gamble (eigenaar van Gillette) en Unilever (tot nu toe geen scheermerken). Consumenten zijn de laatste jaren bereid meer geld uit te geven voor onderscheidende producten, online distributie wordt eenvoudiger en goedkoper en obstakels om de markt te betreden zijn aan het verdwijnen. Hierdoor wordt het een stuk makkelijker voor kleine bedrijven om in een korte tijd voet aan de grond te krijgen. Of, in de woorden van een bestuurder van één van de CPG-giganten: “We’re kind of f**ked.”

Dubin, CEO van het bedrijf, zal in deze functie aanblijven. De deal moet nog worden goedgekeurd door Amerikaanse autoriteiten. De transactie wordt naar verwachting in de herfst beklonken.

Categorie:

Home » Nieuws » Economie » Scheermesjes per post? Ketjing!