Berichtgeving van de NOS – column Naomi Italiaander
‘De berichtgeving van de NOS is zo eenzijdig gericht tegen Israël dat ik snap dat de Nederlandse bevolking deze propaganda over een langere periode zal gaan geloven’, stelt Naomi Italiaander in haar column. Zij maakt zich zorgen en dan vooral over de toekomst.
Theo van Gogh – afgelopen weekend alweer twintig jaar geleden vermoord – stond bekend als een tegendraadse onruststoker, maar bovenal als iemand die alles benoemde wat naar ‘hypocrisie’ of ‘onecht’ neigde. De cineast legde bij iedereen de vinger op de zere plek. Hij maakte absurdistische, soms onsmakelijke films, beweerde seks met zijn moeder te hebben gehad of was verliefd op invalide vrouwen in een rolstoel. Hij zocht hij ruzie met Joodse prominenten als Leon de Winter en Sonja Barend: hij noemde hen ‘gelukszoekers over de rug van de Holocaust’ (iets dat ik ook zeer extreem vond).
Rijk oeuvre
Ook schreef Van Gogh een weergaloze column over Monique van de Ven, die volgens hem haar gestorven kind gebruikte om media-aandacht te trekken en hij noemde Caroline Tensen een mediapop die over de rug van Afrikaanse kindjes geld verdiende – Postcodeloterij en goede doelen. Dit is slechts een klein deel uit het rijke oeuvre van Van Gogh. Hij zag zichzelf als een excentrieke dorpsgek, maar velen in de maatschappij zagen hem als een sociopaat en anderen zagen hem dan weer als een held.
Zelf had ik nooit echt een mening over Van Gogh, maar nu, twintig jaar later, mis ik hem meer dan ooit en zie ik dat hij niet alleen visionair was, maar ook hoe hij de ironie van de mensheid inzag – en daar in zijn absurditeit mee kon spotten. Zo zei hij: “Onder de mantel der liefde hangt een enorme stank.”
Parameters
Anno 2024 leven wij in een volledig ontwrichte maatschappij waarin van alles mis is en niets benoemd mag worden dat niet binnen de parameters van de hedendaagse norm valt. Deze norm is zo absurd, dat van Gogh’s voorspellingen werkelijkheid zijn geworden. Theo, draai jij je nu om in je graf of lach je ons uit?
Van Gogh zei ooit: ‘Wij zijn een soort treurige insecten die elkaar proberen te omhelzen’. Die insecten hebben zich tegenwoordig in een nieuw jasje genesteld, genaamd ‘woke’. Een verzamelnaam voor mensen in totale onvrede met zichzelf en de maatschappij leven. Een cult die niet meer weet waar het voor staat. Is het nou genderneutraliteit, klimaatactivisme, het knuffelen van islam-extremisme of vooral het haten van ‘de zionisten’ (lees: Jodenhaat). Deze uit Amerika overgewaaide extreem-linkse beweging heeft zich al diep genesteld in onze maatschappij, culturele instellingen en ook binnen de NPO, waaronder de NOS.
Zo verbieden culturele instellingen synagogen mee te doen aan Museumnacht, bijvoorbeeld in Tilburg en in Enschede afgelopen weekend. Weet jij waarom? Misschien omdat het een Joodse instelling is, toevallig? Hiernaast zijn culturele voorstellingen afgelast op verschillende locaties omdat het optreden uitgevoerd wordt door ‘een Jood’.
‘Genocide’-nacht
Als klap op de vuurpijl wordt in november in Paradiso de nacht van de ‘genocide’ gehouden om stil te staan bij de verschrikking in Gaza. Vergeet men eigenlijk dat Hamas dit alles is begonnen, dat Hamas ieder mogelijk ‘staakt het vuren’ weigert en dat Hamas de Gazanen als menselijk schild gebruikt en de gegijzelden uit Israël niet terug wil brengen? Vergeten ze in Paradiso ook dat Israël alle kinderen tegen polio vaccineert – heb je ooit een ander leger gehoord dat dit toe zou laten gedurende een oorlog? Ofwel: pleeg je genocide of wil je kinderen in leven laten?
De berichtgeving van de NOS is zo eenzijdig gericht tegen Israël dat ik snap dat de Nederlandse bevolking deze propaganda over een langere periode zal gaan geloven. Oud-PvdA-minister Ronald Plasterk plaatste een enorm sterke column in De Telegraaf waarin hij pleitte voor het afschaffen van de NPO, aangezien de met belastinggeld betaalde omroep zo eenzijdig is in de berichtgeving, dat er vast een doelgroep voor is die er vrijwillig voor wil betalen. Deze propaganda raakt een vorm van absurditeit. Waarom zou dit nog van onze belastingcenten betaald moeten worden?
Helaas gelijk
Twintig jaar geleden was Theo van Gogh een roepende in de woestijn. Samen met Pim Fortuyn waarschuwde hij voor radicalisering. Toen werden zij als gek en extreem bestempeld, ook door mij. Beiden hebben dit op gruwelijke wijze met de dood moeten bekopen. Ze hebben helaas gelijk gekregen.
Ik vraag mij af wat Van Gogh geschreven zou hebben over deze tijd. Waarschijnlijk dat het ‘woke-kankergezwel’, dat zich huisvest binnen instellingen als de NOS, weggesneden dient te worden voordat de tere jonge zieltjes besmet zouden raken.
Waardeert u dit artikel?
Doneer hier dan een klein bedrag. Jonet.nl is een journalistiek platform dat zonder giften niet kan bestaan. Wij danken u bij voorbaat.
Wil je meer informatie of een hoger bedrag doneren? Ga naar jonet.nl/doneren