Dershowitz heeft een nodig handboek gemaakt – recensie

War against the Jews, boek (beeld: Hot Books)

Het boek War Against the Jews, dat is geschreven onder redactie van onderzoeker Alan Dershowitz, geeft iedereen inzichten voor alle pleitbezorgers van de staat Israël. Ya’akov Almor kreeg het boek in zijn handen gedrukt met het verzoek het te lezen. Hij schreef er uiteindelijk een recensie over.

In december van vorig jaar, minder dan drie maanden na de gruwelijke aanval door zo’n vierduizend Hamas-terroristen op Israëlische dorpen en steden rondom de Gazastrook, publiceerde de bekende Amerikaanse jurist en emeritus hoogleraar Alan Dershowitz zijn werk ‘War Against the Jews – How to End Hamas Barbarism’.

Ik kreeg het boek een paar weken geleden in mijn handen gedrukt door een Amerikaanse vriend die zijn tijd verdeelt tussen Mitzpe Ramon en Philadelphia, in de Verenigde Staten. “Lezen, en daarna doorgeven,” zei hij. “Het is meer een handleiding dan een boek maar ik vond het nuttig.”

“Ik heb niet zoveel met Dershowitz,” meen ik te hebben gezegd. “Hij is een arrogant en narcistisch figuur en heeft jarenlang Netanyahu een hand boven het hoofd gehouden, ook toen die al een paar rechtszaken aan zijn broek had.” Ik heb het boekwerk een paar weken laten liggen maar ben er op een Sjabbat toch doorheen gegaan.

Samenstellen

Dershowitz bewijst met ‘War Against the Jews’ de pleitbezorgers van de staat Israël en haar burgers een belangrijke dienst. Hij stelde dit boek samen – schrijven is hier niet de juiste term – omdat ‘we ons moeten richten op Israël’s voortbestaan, op de stappen die genomen moeten worden om haar slagkracht te herstellen, om zoveel mogelijk gijzelaars te redden en Hamas te vernietigen’.

Dershowitz’ boek staat in zijn geheel in dienst van deze opdracht. Hij maakt duidelijk dat de aanval op Israël niet alleen een aanval op Joden was en dat het boek daarom voor iedereen is. ‘Door de geschiedenis heen zijn Joden de spreekwoordelijke kanaries in de kolenmijn geweest. Aanvallen op Joden waren vaak het startsein tot haat tegen anderen, zoals Roma, homoseksuelen, gehandicapten, etcetera’.

De struktuur van het boek is simpel. In het eerste deel belicht de auteur in korte hoofdstukken van twee tot vier pagina’s alle aspecten van de huidige oorlog. Hij koos, naar zijn zeggen, voor deze opzet zodat het boek als een handboek voor pleitbezorgers van Israël kan worden gebruikt en voor hen die hun argumenten goed willen onderleggen makkelijk te gebruiken is. Daar is Dershowitz goed in geslaagd!

Judenrein

Dershowitz is duidelijk: ‘Hamas’ aanval had niets uitstaande met de “bezetting” van de West Bank of met het uitblijven van een tweestatenoplossing. Hamas wil maar een ding: Israël vernietigen en het Judenrein maken’. Over de rol van studenten en faculteiten op westerse universiteiten zegt hij – lang voor de onlusten van dit voorjaar: ‘Publiceer de namen van deze verachtelijke studenten en leden van de faculteiten, en laat hen die Hamas steunen in het openbaar hun onverdedigbare ideeen verdedigen’.

Het tweede deel van het boek belicht – en dit is voor buitenstaanders belangrijk – de tweestrijd waarin de Israëlische samenleving en politiek verwikkeld zijn. Dershowitz is niet mals in zijn analyses en kritiek op de Israëlische premier en regeringen, maar bedient zo de lezer en reikt argumenten aan. Daarmee zorgt hij ervoor dat eenieder die zijn boek ter harte neemt sterk in zijn schoenen kan staan in mogelijke discussies of conflicten.

Heb ik ik iets nieuws geleerd? Niet echt, maar ik behoor dan ook niet tot de doelgroep. Als iemand die al meer dan veertig jaar in Israël woont en, ook vakmatig als journalist en voorlichter, altijd zorgt goed bij te blijven, is het boek nuttig maar niet nieuw. Derschowitz’ werk is voor hen die kort en bondige informatie willen, en vooral voor die jongeren, vaak studenten, welke in betogingen ‘From the River to the Sea’ roepen en desgevraagd niet eens weten over welke zee en welke rivier het gaat.

Titel: War Against the Jews – How to End Hamas Barbarism
Auteur: Alan Dershowitz
Uitgeverij: Hot Books