Boerkini, Jewkini, waar maken we ons druk over? – column Brigitte Wielheesen

Foto van Brigitte Wielheesen.

‘Deze week start het Nederlandse parlement weer met de zaken waar het echt over moet gaan: onze democratie, vrijheid en veiligheid. Ik streef er naar om het woord respect toe te voegen. Ik houd namelijk mijn hart vast voor het komende parlementaire jaar. Zeker nu de campagne-koorts voor de verkiezingen is begonnen. Oi Gewalt, die parlementariër die het over een boerkini-verbod gaat hebben! En Oi Gewalt, die parlementariër die gaat verkondigen dat de boerkini iets te maken heeft met terrorisme. Het is louter gebaseerd op drogredenen en argumenten om angst aan te jagen.

Jood, christen en moslim hebben immers één voorouderpaar: Adam en Eva. Toen zij werden weggezonden uit het paradijs, voelden ze zich naakt en beschaamd. Dan is er ook nog de niet-religieuze interpretatie. De oermens was behaard. Door de evolutie werd hij kaler en kaler, wat hem niet meer beschermde tegen de koude en schaamte. Vanaf dat moment ging de mens kleding dragen. Kleding is gegeven om te verhullen en niet om te onthullen.

Ik kan hier zelf over meepraten. Tijdens de zomervakantie logeren zo’n driehonderd orthodoxe Joden uit de hele wereld in het Gelderse Beekbergen. Eén of meerdere hotels in het dorp staan in die periode onder Nederlands rabbinaal toezicht, zie hier. Het hotel heeft een zwembad. Daar zwemmen de vakantiegasten volgens de Joodse regels van tsnioet. De term tsnioet, wat lettterlijk “bescheidenheid” betekent, gaat over ingetogen gedrag tussen mannen en vrouwen met praktische regelvoorschriften waaronder kledingvoorschriften. Zo dienen vrouwen hun lichaam van sleutelbeen tot knie en hun bovenarmen tot en met de ellebogen te bedekken. Een getrouwde vrouw bedekt haar hoofdhaar. Dus ook op het strand of in het zwembad. Er zijn daarom modeontwerpers die speciaal voor orthodoxe vrouwen een bad- en sportlijn hebben ontworpen. Zo heeft het Israëlische merk Chanabana een paar jurken in haar modelijn waar je zowel in kunt hardlopen als mee kunt zwemmen. Oi gewalt, om dat een Jewkini te noemen! Wat mij betreft is die hele discussie rond het Franse boerkini-verbod en de vraag of wij dit in Nederland ook moeten doen, een non-discussie.

In ons land zijn we vrij in de eigen kledingkeuze, omdat we zeggen veel waarde te hechten aan onze persoonlijke, individuele vrijheid. De Nederlandse wet kent hierop twee uitzonderingen. Naaktrecreatie op plaatsen die daarvoor niet geschikt zijn en het bedekken van je gezicht op openbare plekken. Idem aan de wet in Israël. In dat land is het de gewoonste zaak dat op het strand schaars geklede vrouwen naast volledig bedekte vrouwen met hoofddoek liggen (bekijk het filmpje hieronder maar eens). Helaas, in mijn optiek, kampen Nederlanders met vooroordelen waardoor het gunnen van de persoonlijke vrijheid voor de ander een uitdaging blijft. Laten we daarom de afspreken de term boerkini af te schaffen, noem het badkleding, laat de keuze van de badkleding over aan het individu en laat dit het laatste woord zijn wat er over geschreven of gezegd is.’

Categorie:

Home » Columns en opinie » Boerkini, Jewkini, waar maken we ons druk over? – column Brigitte Wielheesen