Blond haalt ‘Anne Frank-schaaltje’ uit de verkoop na kritiek

Twitter

Het bekende serviesmerk Blond geeft een ontbijtkommetje uit met een tekening van Anne Frank erop. In de serie, die ‘Hollands Glorie’ heet, prijkt het hoofd van het in de Sjoa vermoorde Joodse meisje op een schaaltje naast een molentje en klompjes. Ook het toetje vlaflip en broodbeleg hagelslag zijn erop te zien. Op sociale media wordt schande gesproken van deze Blond-lijn, die volgens critici de plank volledig misslaat. Anne Frank wordt zo commercieel uitgebuit, zeggen criticasters. Inmiddels is de afbeelding van het bakje met Anne Frank verwijderd van de webshop op de Blond-site en heeft het concern er een persbericht uit gedaan.

Kitscherig servies
‘Anne Frank op kitscherig servies van Blond Amsterdam, het is echt waar. Fun fact: de familie Frank vroeg in 1939 het Nederlands staatsburgerschap aan maar kreeg het niet #MetJeHollandsGlorie’, twittert Maartje Jansma. ‘Boerenkoolstamppot, hagelslag en de deportatie van 80.000 Joden uit Amsterdam’, vervolgt ze. Journalist Chris Klomp twittert: ‘Dat nou niemand dacht: misschien niet helemaal de juiste toon. Qua vrolijke Hollands Glorie. Tijdens de vergadering: wat zetten we op de mok? Moet wel typisch Nederland zijn. Hmmm…drop? Molen? Sinterklaas? Ja! En Anne Frank! Oke, kan. Maar dan moet ze wel lachen’.

Twitter

‘Goede bedoelingen’
Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) vindt de kom bizar. “We zijn met stomheid geslagen”, zegt Aron Vrieler van het CIDI tegen de NOS. “We vinden deze keuze ontzettend ongepast en raden ze aan om die kopjes meteen uit de schappen te halen.” De Anne Frank Stichting gaf een duidelijke reactie aan dagblad Trouw: ‘We realiseren ons dat initiatieven als deze veelal met goede bedoelingen gebeuren. Echter, het getuigt van weinig historisch besef en van weinig inlevingsvermogen voor diegenen die de gevolgen van de Jodenvervolging aan den lijve ondervonden hebben’.

Weggehaald
Inmiddels heeft Blond het kommetje van de webshop afgehaald. De directie van Blond heeft er een persbericht doen uitgaan: ‘De serie waarin de kom is verschenen hoort een positieve herinnering te zijn aan Hollandse taferelen en -helden waar wij trots op zijn. Helaas komt dit gevoel niet bij iedereen over op de manier die wij voor ogen hadden. Dit is absoluut niet onze bedoeling geweest. Wij vinden dit erg vervelend en zijn hiervan geschrokken. Daarom willen we langs deze weg laten weten dat dit artikel niet zal terugkeren in onze collectie. Tevens doneren wij de opbrengst die voortvloeit uit dit artikel volledig. Tot slot mogen de consumenten die dat willen, dit artikel kosteloos ruilen of retourneren’. Albert Heijn heeft de schaaltjes met Anne Frank inmiddels ook van zijn site en uit haar winkels verwijderd.

Over Blond
Het merk Blond-Amsterdam begon in 2001. Pas afgestudeerde kunstacademie-studentes Femque van Geffen en Janneke Dröge zetten samen een bedrijfje op met zelf beschilderd aardewerk. De kopjes, bordjes en andere vormen van serviesgoed bereikten algauw een groot publiek. Met name jonge vrouwen zagen het serviesgoed van ‘Blond’ zitten, onder meer omdat ze zich ermee zouden kunnen identificeren. In 2006 was Blond een trend en daarna verdubbelden de verkoopcijfers jaarlijks. Sinds de tweede helft van de jaren 2000 is Blond in allerlei winkels en speciaalzaken te vinden. Nog steeds blijft het serviesgoed populair. Eén kopje kost ongeveer een tientje. De rest van de producten is vaak duurder.

WhatsApp


Lees ook:
Bakkerij Anne & Frank wijzigt naam na ophef

Bakker Anne & Frank verandert zijn bedrijfsnaam nadat er ophef over die naam is ontstaan. De eigenaar van de zaak, die zich in de Amsterdamse Raadhuistraat en op korte afstand van het Anne Frank Huis bevindt, wilde een eerbetoon aan het vermoordde meisje geven. Zijn idee werkte echter averechts, want op social media werden hij en de winkel woordelijk afgemaakt door boze gebruikers. Twitteraars noemden de bedrijfsnaam ‘bizar’, ‘smakeloos’ en ‘alle vorm van schaamte en fatsoen voorbij’. 



Categorie:

Home » Nieuws » Blond haalt ‘Anne Frank-schaaltje’ uit de verkoop na kritiek