Kosjere supermarkten haten de Pesach-schoonmaak ook
Kosjere supermarkten worden wanhopig in de periode voorafgaand aan Pesach. Het is een hectische en dure periode waarin veel wordt gevraagd van het personeel. Het Joodse persagentschap JTA maakte een inventarisatie.
In de Verenigde Staten, waar veel kosjere supermarkten zijn, klagen de managers van supermarkten steen en been. Het is dan ook een kostbare aangelegenheid, die Pesach-schoonmaak. Pomegranate, kosjere supermarkt in Brooklyn, New York City, geeft elk jaar zo’n 61.000 euro uit om de bijbehorende keuken te kasjeren (kosjer te maken) voor Pesach. Hungarian Kosher Foods, een supermarkt in Chicago, begint al acht weken voor Pesach om schappen leeg en schoon te maken voor de feestdagen. In de week voor Pesach werkt het personeel van Zabar’s, een bij Joden (en anderen) favoriete delicatessen-supermarkt op de Upper West Side van Manhattan in New York, tot wel achttien uur per dag om zo’n duizend pakketten voor Pesach klaar te maken.
De Pesach-schoonmaak is voor niemand een lolletje, maar voor Joodse supermarkten is het een nachtmerrie. “We hebben geen keuze,” zegt Isaac Bernstein, de culinaire leider van Pomegranate. “We moeten klaar zijn voor Pesach. Het is niet zo dat we verlies lijden, maar er gaat ongelooflijk veel werk in zitten. Als je kijkt naar wat er voor nodig is en wat het oplevert, zou niemand het doen.”
Het probleem met Pesach is dat het zijn eigen voedselwetten heeft, die zelfs maar het kleinste beetje gerezen voedsel verbieden, inclusief pasta, bier, brood, gebak en tientallen andere voedingsmiddelen waarvan je op het eerste gezicht niet zou zeggen dat er chameets (gist) in zit. En daarvan afgeleid geldt er tevens een verbod op alle voedingsmiddelen die uitzetten bij contact met water, waaronder peulvruchten en zaden.
Tegelijkertijd is Pesach een belangrijke bron van inkomsten voor kosjere en andere Joodse winkels. Maar het is een ramp voor het personeel van die winkels: zij zijn degenen die de hele voorraad moeten opruimen en zeer grondig moeten schoonmaken voor een feest dat slechts acht dagen duurt. Toch zeggen managers dat het de moeite waard is. Open blijven gedurende Pesach is een vorm van dienstverlening aan hun vaak trouwe klanten.
“Wij dienen de gemeenschap,” zegt Ira Kirsche, eigenaar van Hungarian in Chicago. “Zelfs als het geen winst oplevert, betaalt het zichzelf terug tijdens de rest van het jaar omdat mensen het waarderen, zien wat wij doen en terugkomen.”