Dodelijk ongeluk Joodse kinderen brengt debat over verkeersveiligheid op gang

VRT

Een dodelijk ongeval waarbij twee Joodse kinderen in Antwerpen verdwenen onder de wielen van een truck, maakt in de Joodse gemeenschap van de stad en daarbuiten veel emoties los. Na het ongeluk en de massale begrafenis, woedt nu een debat over hoe dit heeft kunnen gebeuren en hoe veilig de straten van Vlaanderen zijn. Zo blijkt dat het kruispunt waar de twee Joodse zusjes de dood vonden in eerste instantie veiliger was gemaakt en dat dit later is teruggedraaid. De gemeente Antwerpen nam dat besluit. Ook is er kritiek op formalistische uitlatingen van een Antwerpse bestuurder inzake.

Dodenhoek?
Op dinsdagochtend lieten twee Joodse kinderen van 1,5 en negen jaar het leven op een kruising in de Joodse buurt van de Scheldestad. Ze hadden groen en staken met hun step over, maar er kwam een vrachtwagen aangereden die rechts afsloeg en de zusjes schepte. Ook de vrachtwagenchauffeur had groen licht. Uit politieonderzoek moet nog blijken of de meisjes in de dodenhoek zaten, maar deze uitkomst wordt niet onwaarschijnlijk geacht. Nog dezelfde dag werden ze begraven op een Joodse begraafplaats in het Nederlandse grensdorp Putte. Bij hun afscheid in Antwerpen waren 6.500 mensen aanwezig.

Gemeentelijke ingreep
Maar hoe heeft dit alles kunnen zo gebeuren? vroegen velen zich nadien af. Dit kruispunt was namelijk in april veiliger gemaakt door voetgangers en automobilisten niet tegelijkertijd groen te geven. De verantwoordelijke Antwerpse schepen [wethouder, red.] Koen Kennis (N-VA) voor Mobiliteit draaide de oude situatie in juli echter terug, omdat de ambulances van een naburige Sint-Vincentiusziekenhuis te vaak vast kwamen te staan. Een vertegenwoordiger van het ziekenhuis verklaarde vervolgens op de Vlaamse Radio 1 dat het verzoek om de situatie te herstellen niet van hen kwam. Het besluit van Kennis was onnodig, omdat de ziekenauto’s ook een alternatieve route hebben.

Ontslag
In de gemeenteraad van Antwerpen werd het vertrek van Kennis geëist. “Eerst wordt gekozen om terug te keren naar een onveilige situatie”, zei het raadslid Wouter van Besien (Groen) tegen De Morgen. “En als het fout loopt, dan neemt de schepen geen verantwoordelijkheid voor zijn beleidskeuze op, maar misbruikt hij het ziekenhuis.” Op woensdagmiddag gaf Kennis een persconferentie waarop hij duidelijk maakte niet op te stappen. Aan het besluit van juli ging volgens hem een grondige evaluatie af. De wachttijden en files in het verkeer zijn daarin meegenomen, zo werd duidelijk. Zodoende kon het dat de oude situatie terugkeerde waarbij voetgangers en automobilisten tegelijkertijd groen hebben.

Roodlichtnegatie
Kennis stelt dat files ook verkeersonveiligheid veroorzaken. “Fietsers probeerden tussen de auto’s te laveren en automobilisten zochten sluipwegen door woonwijken. Mensen moeten natuurlijk ook ergens kunnen geraken”, aldus de politicus. “We hebben geprobeerd bij te sturen door de groentijden voor het autoverkeer langer te maken. Maar toen namen de wachttijden voor voetgangers toe, wat tot roodlichtnegatie en chaos leidde.” Daar voegde hij aan toe: “We zouden opnieuw hetzelfde beslissen. Bovendien voerden we ook een dynamische regeling in, waarbij de groentijden aangepast worden aan het verkeer. En er staan signalisatieborden. De situatie is nu dus verbeterd.”

Debat
Op Twitter is de verontwaardiging groot. ‘Uw schaamteloze politieke recuperatie van de tragische dood van 2 kinderen is ronduit walgelijk. U bewijst nogmaals dat u en uw partij werkelijk het restafval van de politiek zijn. Degoutant!’ schreef Fons Sapientiae. Martine Goossens schreef: ‘Onlangs maakte ik een tochtje met de fiets en kom ik op een druk kruispunt van een steenweg. Ineens komt er een peuter ik schat 2 j uit een poort en loopt de weg over. Ik gooi mijn fiets opzij en kon nog net het handje pakken. Ouders hadden niet eens gezien dat de kleine weg was’.

Joden gekwetst
In België stierven vorig jaar 499 mensen in het verkeer en raakten er nog eens 37.000 gewond. In De Morgen kwamen vrijdag ouders aan het woord die hun kroost ook zijn verloren in het verkeer. Winnie Bloemen verloor haar dertienjarige dochtertje Zara in het verkeer. “In één dag tijd twee van je kinderen verliezen, ik denk niet dat je zoiets ooit te boven komt,” zegt ze. Haar kind werd onderweg naar school overreden door een vuilniswagen. Bloemen: “In de nasleep van het ongeval schreven verschillende mensen op sociale media dat ze niet goed opgelet had. Vandaag krijgen de ouders van de kinderen die in de Joodse wijk verongelukten soortgelijke verwijten. Ik denk niet dat mensen beseffen hoe kwetsend dat is.”

‘Zwakke weggebruikers’
Afgelopen februari werd Loes de Laat (zeven) in Schoten gedood terwijl ze op de fiets onderweg was naar school. Ze maakte een inschattingsfout en werd geschept door een voertuig. “Buurtbewoners vreesden al langer voor ongelukken op de plek. Het is er heel druk en er was geen vaste oversteekplaats ingericht,” vertelt vader André De Laat. “Niet alleen autobestuurders maken fatale fouten, fietsers en voetgangers kunnen ook ongevallen veroorzaken. Ik heb daarom een hekel aan de term ‘zwakke weggebruikers’: iedereen maakt deel uit van het verkeer.”

Lees ook:
Joods Antwerpen in diepe rouw na fataal ongeluk met twee kinderen

In de Joodse gemeenschap van Antwerpen heerst verdriet nadat dinsdag twee kinderen omkwamen in het verkeer. Het gaat om twee zusjes van 1,5 en negen jaar oud. Het gaat vermoedelijk om een zogenoemd dodenhoek-ongeluk, waarbij de twee verdwenen onder de wielen van een vrachtwagen. Het ongeval vond plaats in de Joodse buurt van de Scheldestad. De verslagenheid is daar groot.

Categorie: |

Home » Nieuws » Dodelijk ongeluk Joodse kinderen brengt debat over verkeersveiligheid op gang