Rembrandt tegenover ‘ruwe kunst’ van Auerbach

Beeld: Erik Madigan Heck
Beeld: Erik Madigan Heck

Het Rijksmuseum heeft de doeken van Frank Auerbach in de Eregalerij opgehangen tegenover Rembrandts meesterwerk Het Joodse Bruidje. De Brit maakte de ‘ruwe werken’ in de jaren ’60 van de vorige eeuw, de tijd dat de kunstenaar gefascineerd raakte door de manier waarop Rembrandt ‘op zoek ging naar de werkelijkheid’.

Frank Auerbach werd 29 april 1931 geboren in Berlijn. In 1939 stuurden zijn Joodse ouders hem met het Kindertransport naar Engeland. Zij bleven zelf in Duitsland achter en kwamen in 1942 om in een concentratiekamp. Vijf jaar later kreeg Auerbach de Britse nationaliteit en hij groeide uit tot een van de belangrijkste Britse kunstenaars sinds de Tweede Wereldoorlog.

De schilderijen van Auerbach, bedekt met dikke verflagen, doen volgens het Rijksmuseum denken aan het late werk van Rembrandt. Ook op Het Joodse Bruidje, gemaakt omstreeks 1667, is de verf er dik opgezet. Bij Auerbach ontstonden de dikke verflagen doordat hij steeds verder ging op het resultaat van de vorige sessie, om zo op zijn eigen wijze de werkelijkheid te benaderen. Zo hangt in het museum een bijna onherkenbaar portret van een vrouw, waar de kunstenaar 25 jaar lang aan werkte. Hij schilderde de vrouw drie avonden per week.

Het Rijksmuseum houdt eens in de zoveel tijd een tentoonstelling rond een bekende kunstenaar die door Rembrandt werd geïnspireerd. Volgens het museum is het de eerste keer dat op de Eregalerij werken hangen van een nog levende kunstenaar. De schilderijen van Auerbach zijn tot 16 maart te zien. [ADV]

Categorie:

Home » Cultuur » Rembrandt tegenover ‘ruwe kunst’ van Auerbach